lørdag 20. februar 2010

Varme og gode tøfler

Det finnes mange oppskrifter på tova tøfler, men hos Hilde fant jeg denne oppskriften:


OPPSKRIFT PÅ TOVET TØFFEL

Dame (Herre)
Garnmengde: 150 (200) gram
Veiledende pinner: rette og strømpepinner nr 5 1/2

Legg opp 35(38) m på p. nr. 5 1/2. Beg. med vr på vrangen og strikk glattstrikk fram og tilbake, første m strikkes hele tiden rett = kantmaske. Når arb. måler 19(22) cm, settes maskene over på strømpepinne nr 5 1/2. Fortsett med glattstrikk rundt. Når foten fra sammenføyingen måler 8(9) cm, felles 3 masker jevnt fordelt. Strikk 2 omganger uten felling. Fell for tåen ved å strikke 3 rett, 2 rett sammen omgangen rundt - strikk 1 omg uten felling. Strikk 2 rett, 2 rett sammen omg rundt - strikk 1 omg uten felling. Strikk 1 rett, 2 rette sammen omg rundt - strikk 1 omg uten felling. Strikk 2 rett sammen omg rundt. Trekk tråden gjennom de gjenværende maskene, stram til og fest godt. Sy sammen midt bak. Tov tøflen.

Jeg bruker litt tykkere pinner, men jeg er ikke helt sikker på hvilken størrelse.
Dette er de første jeg lagde, de ble riktignok ikke helt symetriske:

1 kommentar:

  1. De ble kjempefine. :)
    Jeg skjønte ikke bæret av oppskriften!

    SvarSlett